پیرامون واژه

«یلدا» واژه‌ایست به معنای «تولد» برگرفته از زبان سریانی که از شاخه‌های متداول زبان «آرامی» است. زبان «آرامی» یکی از زبان‌های رایج در منطقه خاورمیانه بوده‌است. برخی بر این عقیده‌اند که این واژه در زمان ساسانیان که خطوط الفبایی از راست به چپ نوشته می‌شده، وارد زبان پارسی شده‌است.

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (به معنای روز) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

 پیشینهٔ جشن

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور و گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

آنان ملاحظه می‌کردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند می‌شود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر می‌توانستند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش‌اند. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آنرا شب زایش خورشید نامیده و آنرا آغاز سال قرار دادند.[۱] بدین‌سان در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می‌شد و در اوستا، واژه Sareda, Saredha «سَرِدَ» یا «سَرِذَ» که مفهوم «سال» را افاده می‌کند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اورمزد بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.[۲] در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی، ص ۲۵۵، از روز اول دی ماه، با عنوان «خور» نیز یاد شده‌است و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، «خُره روز» ثبت شده، اگرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز» نامیده شده‌ است.[۳] در برهان قاطع ذیل واژه «یلدا» چنین آمده‌ است:

  • «یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جَدی و آخر قوس باشد و آن درازترین شب‌هاست در تمام سال و در آن شب و یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک می‌باشد و بعضی گفته‌اند شب یلدا یازدهم جدی است.»[۴]

تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون فرا می‌رسید، آتش می‌افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند، مردم گرد هم جمع شده و شب را با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و گفتگو به سر می‌آوردند و خوانی ویژه می‌گستردند، هرآنچه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و میوه‌های خشک در سفره می‌نهادند. سفره شب یلدا، «میَزد» Myazd نام داشت و شامل میوه‌های تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» Lork که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می‌شد.[۵] در آیین‌های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می‌گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده‌ها و فرآورده‌های خوردنی فصل و خوراک‌های گوناگون، خوراک مقدس مانند «میزد» نیز نهاده می‌شد.

ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنهٔ کوه‌های البرز به انتظار باززاییده‌ شدن خورشید می‌نشستند. برخی در مهرابه‌ها (نیایشگاه‌های پیروان آیین مهر) به نیایش مشغول می‌شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب‌هنگام دعایی به نام «نی ید» را می‌خوانند که دعای شکرانه نعمت بوده‌است. روز پس از شب یلدا (یکم دی ماه) را خورروز (روز خورشید) و دی گان؛ می‌خواندند و به استراحت می‌پرداختند و تعطیل عمومی بود (خرمدینان، این روز را خرم روز یا خره روز می‌نامیدند).خورروز در ایران باستان روز برابری انسان‌ها بود در این روز همگان از جمله پادشاه لباس ساده می‌پوشیدند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می‌گرفت نه تحت امر. در این روز جنگ کردن و خونریزی حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود این موضوع را نیروهای متخاصم با ایرانیان نیز می‌دانستند و در جبهه‌ها رعایت می‌کردند و خونریزی به طور موقت متوقف می‌شد و بسیار دیده شده که همین قطع موقت جنگ به صلح طولانی و صفا تبدیل شده‌ است. در این روز بیشتر از این رو دست از کار می‌کشیدند که نمی‌خواستند احیاناً مرتکب بدی شوند که آیین مهر ارتکاب هر کار بد کوچک را در روز تولد خورشید گناهی بسیار بزرگ می‌شمرد. ایرانیان به سرو به چشم مظهر قدرت در برابر تاریکی و سرما می‌نگریستند و در خورروز در برابر آن می‌ایستادند و عهد می‌کردند که تا سال بعد یک سرو دیگر بکارند.



تاريخ : دوشنبه بیست و نهم آذر 1389 | 21:14 | نویسنده : گروه نویسندگان |

والدین تاثیر کلیدی در تعلیم فرزندان شان دارند و می توانند فعالیت و پیشرفت دانش آموزان را در درس، ورزش و ... افزایش دهند و برای این کار باید:
▪ واژه های آزاردهنده را به حداقل برسانید. به فرزند خود کمک کنید تا ۶ کلمه نه، نمی توانم، نمی خواهم، هرگز، شاید و اگر را کمتر به کار ببرد زیرا این کلمات قبل از رسیدن به نقطه شروع، او را متوقف می سازد.
▪ بر جمله من آن را انجام می دهم تاکید کنید. روی عباراتی مثل بله، می توانم، من می خواهم بیشتر کار کنید.
به دانش آموز در بازی و ورزش شانس برنده شدن بدهید. بازی بسکتبال راهی عملی و سرگرم کننده است و به دانش آموز نشان می دهد که برای کسب موفقیت در تحصیل هم می تواند خودش موثر باشد.
▪ به او تاکید کنید که تعیین کردن هدف بسیار مهم است. فرد با فراگرفتن این که چگونه اهداف خود را تعیین کند و در کلاس های درس به آن اصول برسد، پیشرفت تحصیلی خود را متعلق به خود خواهد دانست. فرد زمانی که این اصول را یاد می گیرد کمک شما را برای رسیدن به موفقیت مشتاقانه می پذیرد.
▪ مسئولیت پذیری را به آن ها بیاموزیم. اغلب والدین دانش آموزان را در مدرسه مسئول اعمال خود می دانند اما به عنوان پدر و مادر، ما نیز مجبوریم نسبت به عملکرد آن ها جواب گو باشیم. اگر می گوییم در تکالیف شان به آن ها کمک و یا برای تحصیل شان سرمایه گذاری می کنیم پس مجبوریم فعالیت های شان را یک اولویت بدانیم و الگوی رفتاری مناسب برای آن ها باشیم. دخالت مثبت ما در فعالیت های مدرسه مهم است.
▪ اهمیت کمک به دیگران را به آن ها یادآور شویم. به فرزندان تان کمک کنید تا همیشه در مرکز کمک گرفتن نباشند و گاهی هم به دیگران کمک کنند.
▪ کمک کنید تا از وقت خود خوب استفاده کنند.
▪ به قدرت تمرکز فرزندان خود توجه کنید.


تاريخ : یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 | 23:39 | نویسنده : گروه نویسندگان |

این چشم ها برای که تبخیر می شود

این حلقه ها برای چه زنجیر می شود

با روضه حسین زهرا(س) نفس تازه می کنیم

وقتی هوای شهر نفس گیر می شود

من دستمال گریه خود را نشسته ام

چون آب هم به نام حسین(ع) تطهیر می شود!



تاريخ : چهارشنبه بیست و چهارم آذر 1389 | 10:16 | نویسنده : گروه نویسندگان |

خجالت عبارت است از اضطراب و نگرانی در محیط‌های اجتماعی برای شركت در تعاملات

 اجتماعی‌.همچنین به معنای صحبت نكردن كودكان در مقابل دیگران و حتی در زمانی كه از آنها

 به‌طور مستقیم سؤال می‌شود‌. آنها در هیچ مسابقه و فعالیتی شركت نمی‌كنند و یا به مكان

‌هایی مثل زمین بازی مدرسه نمی‌روند مگر اینكه از طرف یكی از والدین و یا دوستان نزدیك مورد

 حمایت قرار بگیرند. حس‌ كمرویی در كودكان می‌تواند موجب خجالت زدگی آنها از طریق جلب

 توجه عموم شود.( حتی اگر این جلب توجه خوب باشد.)
     بسیاری از كودكان در بعضی از موقعیت‌ها نظیر مهد كودك و یا پیش دبستانی خجالتی هستند.

یك شخصیت درون‌گرا، خود به تنهایی مشكلی به ‌وجود نمی‌آورد اما زمانی یك رفتار خجالتی

می‌تواند آزار‌دهنده باشد كه او را از داشتن دوست‌، شركت در بازی و دیگر فرصت‌های یادگیری

 دور می‌كند كه این خود می‌تواند مشكل‌ساز باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 | 23:9 | نویسنده : گروه نویسندگان |

 

۱ ـ والدين بايد در همة زمينه ها الگوي مناسبي براي فرزندان خود باشند .

۲ـ محبت و امنيت از طرف والدين باعث پيشرفت در خلاقيت و نبوغ دانش آموز مي شود

۳ ـ والدين بايد با رفتارهاي كودكانة خود با فرزند خود ارتباط برقرار كرده تا او

رابطه برقرار كردن را فرا گيرد و خود را در ابراز احساسات و عواطف آزاد ببيند .

۴ ـ صبحانة كامل خوردن همراه با آرامش باعث افزايش يادگيري در دانش آموز

مي شود .

۵ـ براي دانش آموز خود كتابخانة شخصي ايجاد كنيد و او را به كتابفروشي ببريد

 و حداقل هفته اي يك بار كتاب مورد علاقه اش را تهيه نماييد .

۶ ـ سعي كنيد به مدت كوتاه به فرزندتان اجازه دهيد تلويزيون و ويدئو و كامپيوتر و

 ببيند تلاش كنيد كتاب جانشين آنها شود زيرا اسفتادة بيش از اندازه در اين موارد 

 خلاقيت او را سركوب مي نمايد .

۷ -دانش آموز در اين سن بايد هشت ساعت در شبانه روز بخوابد تا ذهنش هميشه

بيدار و سرحال باشد .

۸ ـ قبول نماييم كه نوشتن براي نبوغ و خلاق بار آوردن دانش آموز يك ضرورت است .

۹ ـ والدين ، علاقه و محبّت  ، در انجام تكاليف فرزندشان نشان دهند و

 دانش آموز را هيچكاه مجبور به انجام تكاليف نكنند با تحسين كردن او را

تشويق نماييد . بگذاريد دانش آموز ، شما را در حال خواندن و نوشتن ببيند

 تا براي او الگو شويد

 ۱۰- هر گز به جاي دانش آموز خود ننويسيد بايد زمينه اي ايجاد كرد كه خود

 او بنويسد  ، همكاري با او در انجام تكاليف بدون نوشتن براي او مفيد مي باشد .

۱۱ـ از نوشته هاي او انتقاد نكنيد . نكات مثبت نوشته هاي او را تقويت كنيد كه موجب سرخوردگي او نشود .

۱۲ـ تهية‌ دفتر خاطرات و كمك به او جهت نوشتن خاطرات روزانه موجب بروز علاقة او

به نوشتن و شکوفايي بلوغ فكري مي شود .

۱۳ـ وسايل و امكانات نوشتن  و در صورت امكان اتاقي مجزا را براي دانش آموزتان

فراهم نماييد . با برنامه ريزي روزانه كه با هماهنگي و قبول فرزندتان  تنظيم كرده ايد

۱۴ - نظم كاري را در او ايجاد نماييد . و جهت حُسن انجام آن پاداش در نظر بگيريد .



تاريخ : شنبه بیستم آذر 1389 | 15:17 | نویسنده : گروه نویسندگان |

 معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه

 می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان

بشر جاری می سازد. دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار

 ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی

باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید. در این

مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید

 استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و

 تعلم، به قله های رفیعی دست یافت . شرافت و مرتبت معلم، زمانی اهمیت دارد که

 بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق کند و پیوند انسان به هدف متعالی

خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف، شهید مرتضی مطهری یکی از آن

 معلمان راستین است که تمامی تلاش های علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت

 می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد.

▪ هنر معلمی: معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است. معلمی

 در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی است.در نخستین آیات قرآن که بر قلب

 مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق...

خداوند، خود را "معلم" می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده

ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. نباید تنها با این توجیه که معلمی

 شغل انبیاست، از توجه به نیازها و سختی هایی که معلمان تحمل مـی کننـد چشـم

 پـوشیـد. اگـر معلمی شغل انبیاست، باید این را نیز به خاطر داشته باشیم که انبیا

 بر انسان منت گذارده اند. در آیات وحیانی نیز حقی که آنان بر گردن ما دارند گوشزد

شده است، پس چرا از حق وارثان انبیا غافلیم؟ معلمی نیاز به توانایی و صرف انرژی

فراوان دارد. معلم باید جامعه شناس باشد که با شناخت مقتضیات زمان، دانش آموز

را برای ورود به جامعه آماده کند. باید روان شناس باشد که با درک نیازهای روحی

و مسائل روانی، دانش آموز را به عنوان فردی از نظر روح و روان، سالم تحویل اجتماع

دهد و معلم نیاز به مهارت های ارتباطی دارد تا بتواند با دانش آموز ارتباطی سازنده

 برقرارکند. معلم با انسانی سر و کله می زند که از قضا در دوران رشد و تغییر و تحول

 است. معلم باید به مثابه مردم شناسی که در قلمرو ناشناخته ای پا می گذارد،

وارد دنیای کودک و نوجوان شود و آداب و رسوم کودکی و اقتضائات این دوران را

 بشناسد. معلم با ورود به قلمرو کودکی، در معرض خطر خروج از بزرگسالی قرار

 می گیرد و با فاصله گرفتن زیاد از فضای کودک و نوجوان، توانایی ارتباط و تاثیر را

 از دست خواهد داد. قرارگرفتن در چنین وضعیتی، نیازمند تمرین و سخت کوشی

است. معلم باید تاثیر گذار نیز باشد و به عنوان الگویی که رفتار و گفتارش در

برابر چشمان تیزبین کودک مورد ارزیابی دقیق قرار می گیرد، مسلماً او را در موضعی

قرار دهد که می بایست کنترل زیادی بر کردار خود داشته باشد و این کنترل بر نفس،

او را هر چه بیشتر در تنگنا قرار می دهد و چه بسا منجر می شود که معلم از

بسیاری از امور مورد علاقه اش که حق شرعی و قانونی اوست محروم شود.

نکات ذکر شده، تنها گوشه ای از اضطرارها و ملزومات معلمی است و مسائل

 بیشتری وجود دارد که این حرفه را هرچه بیشتر دشوار می کند.

▪ کاهش استرس در معلم ها : استخدام معلم های حق التدریس، کمبود فضای آموزشی،

کمبود نیروی انسانی، سلامت دانش آموزان، مشکلات مالی و استاندارد

 نبودن ساختمان مدارس،همه از موضوعاتی است که در خبرها زیاد به چشم

می خورد، اما به سلامت معلم ها و سختی کارشان کمتر توجه می شود. شاید

تصور کنید معلمی شغل آسانی است. ساعت های کاری کم، تعطیلات زیاد، نداشتن

ارباب رجوع و کار کردن با بچه ها که همه اینها باعث شده این شغل به نظر آسان ب

یاید، اما برخی بررسی ها نشان داده معلمی و تدریس، یکی از شغل های پُراسترس

 است. اما آیا واقعاً معلم ها استرس بیشتری نسبت به شغل های دیگر دارند؟هر

معلمی از استرس شکایت نمی کند. اما در بررسی تعیین سطح استرس مشاغل

که توسط اداره ایمنی و بهداشت کشور انگلستان انجام شد، معلمی در راس مشاغل

پُراسترس قرار گرفت.

▪ استرس تدریس: آن چیزی که این شغل را سخت و پراسترس می کند، خود کار

 نیست، اتفاقاً این شغل، شغل لذت بخشی است، اما شرایط است که کار را

مشکل می کند. کری کوپر متخصص بهداشت و روانشناسی سازمانی و عضو

 گروه علم و تکنولوژی دانشگاه منچستر این شغل را به بمبی در دست یک فرمانده

 ارتش تشبیه می کند. به عقیده او، معلمی به خودی خود استرس زا نیست، اما

 شرایط خاص مانند تغییرات مداوم سیستم آموزشی،تغییر نیازهای آموزشی،

 ساعات کار طولانی و حقوق کم، زمینه بروز استرس را فراهم می کنند. چه باید کرد؟

 کم کردن وظایف اضافی مانند سرپرستی اردوها و کارهای گروهی که دیگران هم

 می توانند آن را انجام دهند، استفاده بیشتر و کمک گرفتن از سایر کارکنان

مدرسه، استفاده از تکنولوژی برای کاهش فشارهای کاری و آزادی عمل در تغییر

ساعات مدرسه برای بیشتر شدن کارآیی، استفاده از سیستم تشویق و پاداش،

بالا بردن جایگاه اجتماعی و ارائه خدمات حمایتی به معلم ها، می تواند در کاهش

 استرس آنها موثر باشد. استفاده از تکنولوژی و امکان استفاده از شبکه های

کامپیوتری و اینترنت در مدارس، یکی از اقدامات موثر در بالا بردن کیفیت تدریس

 و کاهش فشار کار معلم هاست. محدود شدن کارهایی مانند کپی گرفتن،

بردن و آوردن جزوات از مدرسه به خانه و از خانه به مدرسه، امکان استفاده از تجربه

معلم های دیگر و افزایش خلاقیت از مزایای این روش است. برای استفاده بهتر، لازم

 است به ازای هر ۷ تا ۱۱ دانش آموز، یک کامپیوتر با امکان اتصال به شبکه اینترنت

در نظر گرفته شود.

● توصیه هایی به معلم ها:

۱) بعضی معلم ها عادت کرده اند که همیشه بگویند، بله. مهارت "نه" گفتن را یاد بگیرید

وهر وقت لازم است از "نه" استفاده کنید.

۲) برای تدریس خوب به جز معلم، چیزهای دیگری هم لازم است. از خودتان توقع

زیادی نداشته باشید.

۳) کافئین، سیگار و داروهای خواب آور به شما کمک نمی کند. مراقب باشید در مصرف

 آنها زیاده روی نکنید.

۴) ورزش را فراموش نکنید. ورزش یکی از سالم ترین و بهترین راه های رفع استرس است.

 

۵) محیط سالم و بهداشتی در سلامت شما موثر است. نسبت به شرایط محیط

 مدرسه احساس مسئولیت کنید و در کارهایی که به بهتر شدن محیط

 مدرسه کمک می کند مشارکت کنید.

۶-) وقتی را برای استراحت در نظر بگیرید. استراحت و اوقات فراغت، بخش لازم

 و ضروری یک زندگی سالم است.

۷) موفقیت های تان را در معرض دید قرار دهید. نشان دادن و مطرح کردن موفقیت های

شما علاوه بر ایجاد انگیزه در خودتان، برای دیگران هم مفید خواهد بود.



تاريخ : سه شنبه شانزدهم آذر 1389 | 6:24 | نویسنده : گروه نویسندگان |

معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس

خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن

 را انتخاب  می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان

 دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.

معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن

 به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی

 ‌او موثر باشد:

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه سیزدهم آذر 1389 | 16:52 | نویسنده : گروه نویسندگان |

بررسی نحوه برخورد با دانش آموزان در مدارس

● راهبردهای تشویق و تنبیه:

چهار راهبرد اصلی برای تغییر رفتار از طریق تشویق و تنبیه وجود دارد که به شرح زیر

پیش بینی شده است .

۱) تقویت مثبت:

به معنی تشویق یک فرد به خاطر انجام رفتار قابل قبول و پسندیده است.

در حقیقت تقویت مثبت یعنی ارائه یک پاداش جالب توجه به یک فرد به دنبال انجام

یک رفتار مطلوب تعریف می شود . اگر دانش آموزی به یک فرد نابینا در گذشتن از

یک خیابان کمک کرده باشد و ما بلافاصله در سر صف از او ستایش به عمل آورده و یا

جایزه ای از این بابت به او بدهیم رفتار او را به طور مثبت تقویت می کنیم و بدین وسیله

احتمال تکرار این عمل را در او تقویت خواهیم کرد.

۲) تقویت منفی (یادگیری اجتنابی)

یادگیری اجتنابی یا تقویت منفی یعنی اجتناب از اعمال تنبیه نسبت به کسی که از

 انجام کار نامطلوبی دست برمی دارد. به عنوان مثال : دانش آموزی معمولا تکالیف خود

 را خوب انجام نمی داده است و هر روز مورد توبیخ قرار می گرفته و از نمره اش کم می

شده است . امروز دانش آموز تکلیفش را انجام داده است در مقابل انجام وظیفه معلم بر

خلاف روزهای دیگر او را سرزنش نمی کند و نمره اش را کاهش نمی دهد این اجتناب از

 اعمال تنبیه،تقویت منفی نام دارد.

۳) خاموشی:

اگر رفتاری را که با تقویت مثبت افزایش یافته برای مدتی تقویت نکنیم به تدریج از نیرومندی

 آن کاسته می شود و سرانجام به کلی متوقف می گردد به این فرایند خاموشی رفتار

گویند یا به تعبیری دیگر از خاموشی به عنوان کاهش یا از بین بردن رفتار نامطلوب به علت

 استفاده نکردن از تقویت مثبت تعریف شده است.

گاهی اوقات یک دانش آموز برای آنکه مورد توجه قرار گیرد دست به اذیتها ، شیطنت ها

 و شیرین کاریهایی می زند که سبب اختلال در نظم کلاس و یا الگوبرداری غلط توسط

 دانش آموزان دیگر می شود. بعضی از معلمین یا مدیران از کار چنین دانش آموزی به شدت

 عصبانی می شوند و از روش تنبیه استفاده می کنند. در حالی که هدف دانش آموز

همین کسب توجه از طریق کارهای نامطلوب بوده است. اما در مقابل عده ای از مدیران

 و معلمین مدبرانه برخورد می کنند و اصولا به موضوع اعتنایی نمی کنند در نتیجه مشاهده

 می شود که دانش آموز دست از این کار خود برمی دارد. در حقیقت این مدیران با استفاده

 از راهبرد خاموشی، رفتار فرد را در یک مورد ناخواسته تضعیف کرده اند.

۲) تنبیه :

هرگاه دانش آموزی رفتارهای نامطلوب از خود بروز دهد که سبب آسیب رساندن،

 ضرر رساندن و بی نظمی مدرسه شود ممکن است با رعایت همه جوانب امر او را

 مورد تنبیه قرار داد پس جزای ناموفق یا ناخوشایندی که در نتیجه رفتار نامطلوب فرد به

کار گرفته می شود ، تنبیه نامیده می شود.

ظرافتهای کاربرد تشویق و تنبیه در مدارس

مدیر یا معلم آگاه و مومن به فلسفه و مبانی تعلیم و تربیت، با تخصصی که دارد می داند

چگونه و به چه شکلهایی آدمهای تحت تربیت خود را تربیت کند تا آنها را به درجه ای از

 رفتار که هدف نظام آموزشی است و خود او به آن ایمان دارد برساند.

تشویق و تنبیه موقعی موثر است که در ارتباط با مسائل تربیتی بوده و آگاهانه انجام گیرد.

در هر تشویق و تنبیه باید علت و نتیجه تربیتی آن برای مربی و شرایط و نیازهای دانش

آموز مورد توجه قرار گیرد. از تشویق و تنبیه می توان به عنوان بهترین محرک در راه

پیشبرد اهداف تربیتی استفاده کرد.

تشویق شکلها و کاربردهای فراوانی در مدرسه دارد. یک لبخند، یک تبریک، یک تشکر و

 یک هدیه کوچک و خیلی چیزهای دیگر می تواند محرک مناسبی برای بسیاری از

دانش آموزان باشد.

در هر تنبیهی معلم یا مدیر باید بداند که برای چه تنبیه می کند و چه نتایج و اثراتی روی

 دانش آموزان دارد. دانش آموز نیز باید بداند به خاطر چه رفتاری تنبیه می شود . البته باید

 دانست که تنبیه فقط جلوی انجام عمل ناخواسته را به طور موقت می گیرد. برای آنکه

 رفتاردانش آموز تغییر کند ، باید همراه با تنبیه ، رفتار درست را نیز به او نشان داد.

● پیامدهای زیانبار تنبیه:

تنبیه یک ابزار تربیتی ناخوشایند است که در مواقعی به ناچار مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد مضرات تنبیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

▪ بچه ها دروغگو می شوند.

▪ افسردگی و بیماری های عصبی به وجود می آورد.

▪ سبب ترس می شود.

▪ افراد ریاکار و حیله گر می شوند.

▪ افراد کند ذهن می شوند و خلاقیت خود را از دست می دهند.

▪ اعتماد به نفس بچه ها کم می شود.

▪ احترام و اعتماد بچه ها نسبت به بزرگترها کم می شود.

باید دانست که تنبیه حربه اولیه ای است که ممکن است در جایی مناسب و در جایی

نامناسب و زیان آور باشد . به هرحال از تنبیه نباید به عنوان اولین وسیله استفاده کرد ولی

اگر مجبور به استفاده از آن شویم باید به صورت موقت از آن استفاده کنیم تا به روش بهتر و

 مناسب تر دسترسی پیدا کنیم و تشویق علاوه بر آنکه سبب افزایش میل به کار، رضایت

خاطر و تقویت روحیه افراد می شود ، وسیله ای برای شکل گیری و بهسازی شخصیت آنها

نیز به حساب می آید.

تشویق می تواند بسیاری از مشکلات روانی، عاطفی و اجتماعی افراد را برطرف کند.

علاوه براینها تشویق وسیله مناسبی برای به وجود آوردن نگرش مثبت، دوست

داشتن متقابل ، قدردانی و ارزش دادن به انسانهاست ، پاداش و تشویق مطمئن ترین و

 اساسی ترین ابزار انگیزش همه انسانها منجمله دانش آموزان و معلمان می باشد که

کاربرد آن باید در صدر همه فعالیتهای مدیران قرار گیرد.



تاريخ : چهارشنبه دهم آذر 1389 | 8:35 | نویسنده : گروه نویسندگان |
دانش آموز زرنگ ـ دانش آموز تنبل

همیشه برای والدین سؤال برانگیز بوده است که چرا برخی از دانش آموزان در یادگیری

 دروس موفق هستند و بهترین نمره ها را کسب می کنند. 

خوب و موفق بودن دانش آموز نه تصادفی است و نه ربطی بین معلم و دانش آموز دارد.

رمز موفقیت این دانش آموزان، پشتکارداشتن در امر یادگیری و رعایت کردن

 رفتارها و عادات سودبخشی است که به آنها کمک می کند تا در تحصیل هرچه بیشتر

 موفق شوند.

این رفتارهای سودمند عبارتنداز:

▪ سعی کنید همیشه به موقع در کلاس درس حاضر شوید و چنانچه مسیر شما تا مدرسه

دور است از وسیله نقلیه مطمئن استفاده کنید تا بهتر بتوانید زمان خود را تنظیم کنید.

هنگامی که درکلاسی دیر حاضر می شوید تمرکز کلاس و معلم بهم می ریزد.

به یاد داشته باشید که همیشه به موقع و زود حاضرشدن درکلاس درس،

 بسیار سودمندتر از دیر رسیدن است.

▪ اگر می خواهید صحبت های معلم خود را بهتر بشنوید و تخته را نیز بهتر ببینید

در ردیف های جلو بنشینید.

▪ برنامه درسی و رئوس مطالبی را که معلم قرار است تدریس کند تهیه کنید.

 چنانچه معلم به تدریس درسی می پردازد که اضافه بر سازمان مطالب دیگری را

 نیز برای شما تدارک می بیند ازآن بخوبی آگاه شوید. برنامه درسی خود را گم نکنید

 تا هر زمانی که نسبت به برگزاری و نحوه برگزاری کلاسی برای شما سؤالی پیش آمد

 بتوانید به آن مراجعه کنید. هنگامیکه شما آماده درکلاسی حاضر می شوید وقت

 معلم نیز برای چیزهای پیش پا افتاده کمتر گرفته می شود و معلم با مشکلات کمتری

 مواجه می شود.

▪ وقتی که در کلاس درس حاضر می شوید تمرکز خود را فقط بر روی یادگیری مطالب

بگذارید و نه چیز دیگر. همیشه سعی کنید قبل از کلاس، خوب غذا بخورید و حتی المقدور

 دستشویی های خود راقبل از شروع کلاس بروید. تمام وسایلی که لازم دارید با خود

 سرکلاس بیاورید.

▪ یکی از چیزهایی که باعث درک مطلب بهتر دروس می شود نکته برداری از صحبت های

معلم است. سعی کنید مطالب مهم و کلیدی را یادداشت کنید و برای خود از هر درسی

یک جزوه درست کنید. نکته برداری و مطالعه آنها کمک شایانی در فراگیری مطلب به شما می کند.

▪ گاهی اتفاق می افتد که بعلت بیماری و یا مشکلی نتوانید در یک کلاس درس حضور یابید.

در چنین حالتی تکلیف چیست؟ بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که در

شروع سال تحصیلی سعی کنید شماره تلفن حداقل دو نفر از همکلاسی های خود را داشته

باشید تا در مواردی که مشکل دارید و نمی توانید در کلاس حاضر شوید، با تلفن زدن به

دوستان خود از اوضاع و احوال کلاس باخبر شوید و مطالبی را که لازم است یاد بگیرید و یا

 مطالعه کنید را از آنها بپرسید. درنظر داشته باشید که کمتر معلمی پیدا می شود که

یک درس را دوباره برای شما که غایب بودید تدریس کند. اگر شما کمی خجالتی هستید

 و با کسی زیاد صحبت نمی کنید، بهتر است برای مواقع ضروری هم که شده شماره تلفن

تعدادی از همکلاسی های خود را داشته باشید و از آنهاکمک بگیرید.

▪ اگر در درسی تکلیفی برای انجام دادن دارید، در انجام دادن آن درنگ نکنید و در حقیقت کار

امروز را به فردا نیندازید. ممکن است بعدا برای شما مشکلی غیرقابل پیش بینی اتفاق بیفتد

و نتوانید تکلیف خود را به درستی و به دقت انجام دهید. اگر می خواهید شاگرد زرنگ و خوبی

 باشید و بهترین نمره را نیز کسب کنید پس باید با پشتکاری زیاد و یک برنامه ریزی خوب کارهای

 خود را انجام دهید. اگر در درسی با مشکل مواجه شدید، آن مشکلات را به حال خود نگذارید

و به سادگی از آنها نگذرید. سعی کنید مشکلات درسی را با کمک معلم و یا دوستانی که دراین

 زمینه تبحر دارند برطرف کنید. در حقیقت نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

▪ شاگرد خوب معمولا فقط به کتب درسی اکتفا نمی کند و سعی نمی کند که کتاب های

متفرقه مربوط به درس موردنظر را نیز مطالعه کند. اگرچه عده ای از دانش آموزان به ابتکار

 زیاد رغبت نشان نمی دهند، ولی مطالعه اضافی کتب دیگر، کمک زیادی به درک و فهم

مطالب دروس شما خواهدکرد. یکی دیگر از کارهایی که شاگردان خوب و موفق انجام

می دهند، این است که این دسته از افراد، قبل از اینکه معلم بخواهد سرفصلی را تدریس کند،

 آنها این دروس را خوب مطالعه می کنند و با آمادگی کامل سرکلاس می روند. این افراد

با ابتکارشان درحقیقت با حضور در کلاس فقط اشکالات خود را برطرف می کنند و به خوبی

 در درس موردنظر اشراف پیدا می کنند.

▪ زمانیکه کاری را به صورت گروهی انجام می دهید، تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک عضو

 خوب در گروه خود باشید. کار را به نحوی انجام دهید که گویا خود به صورت انفرادی باید این

کار را انجام بدهید. ایده ها و نظرات خود را با جمع مطرح کنید و در انجام تکالیف نیز جدی باشید.

در کار گروهی از زیرکار در نروید. اگر کسی درجمع پیدا شود و مدام بگوید که «من برای اینکه طرح

 و ایده ای ندارم و فکر می کنم شما بهتر از من هستید و...» این فرد با مطرح کردن این

صحبت ها درحقیقت می خواهد از انجام دادن کارشانه خالی کند و تنبلی خود را به اثبات

 برساند. توجه داشته باشید که درکار گروهی باید یاد بگیرید که نظر جمع مهم است و

نه فرد. اجازه ندهید که عده ای افکار خود را به شما و دیگران تحمیل کنند. درکار گروهی

 به افکار و عقاید دیگراعضا احترام بگذارید و با سازش و مصالحه با یکدیگر فعالیت کنید وکار

خود را به پایان برسانید.

▪ همیشه سعی کنید از اشتباهات خود درس بگیرید.و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید.

گاهی اوقات معلم درپای برگه امتحانی شما نکاتی را ذکر می کنند که شما باید اینها را

جدی بگیرید و درپی رفع اشکال آنها باشید. بعنوان مثال اگر معلمی در درس انشا درپای

برگه شما می نویسد «از گرامر بهتری استفاده کنند» یعنی که شما در درس گرامر مشکل

 دارید و باید در این زمینه تمرین و مطالعه بیشتری داشته باشید. اگر معلم به شما می گوید

«کار شما عالی است و نتیجه گیری شما ضعیف است» این بدان معنا است که در زمینه

جمع بندی مطلب و نتیجه گیری موضوع دقت بیشتری باید داشته باشید. همیشه ازخود سؤال

کنید که اشتباه من چه چیزی بود که در درس مورد نظر نتوانستم نتیجه خوبی را کسب کنم؟

«گاهی اوقات شما در امر یادگیری زحمت می کشید ولی مسیر درستی را انتخاب

نمی کنید و با مشکل مواجه می شوید. هیچگاه از تلاش و کوشش دست برندارید. از

 اشتباهات خود درس بگیرید امیدوار باشید وسعی کنید درجلسات بعد بهترین باشید.

معلم بهترین کسی است که در زمینه رفع اشکالات می تواند به شما کمک کند.

دانش آموز خوب نه تنها باید در درس و تحصیل نمونه باشد.بلکه باید در رفتار با دیگران

نیز خوب و نمونه باشد واخلاق پسندیده داشته باشد.

▪ سعی کنید مشکلات خانه را با خود به مدرسه نیاورید و با دیگران خوش برخورد باشید و

رفتار پسندیده و نیکو داشته باشید. در امر تحصیل اگر کمکی از دستتان برمی آید به

دوستانی که مشکل دارند کمک کنید.

▪ دانش آموزان خوب در یادگیری مطالب و درک و فهم آنها از شیوه های متفاوتی استفاده

می کنند. شما نیز با کمی دقت می توانید یادگیری خود را بهبود بخشید.گاهی اوقات

دانش آموزان یادداشت برداری می کنند. گاهی اوقات برای خود نمودار و یا الگو رسم می کنند

و گاهی اوقات نیز عده ای با یاد دادن مطلب مورد نظر به دیگران، درس خواندن و درک مطلب

خود را بهبود می دهند.

▪ به یاد داشته باشید که هیچگاه فقط برای کسب نمره درس نخوانید. دردرجه اول سعی

کنید برای یادگیری مطلب، آنرا بخوانید. فقط به فکر نمره نباشید. بجای بحث و جدال بامعلم

خود که چرا شما بهترین نمره کلاس را نگرفته اید؟ بهتر است از خودتان سوال کنید« چطور

 می توانید دروس را بهتر مطالعه کنید و آنها را یاد بگیرید تا با تلاش و پشتکار خودتان بهترین

 نمره را نیز کسب کنید.»



تاريخ : سه شنبه نهم آذر 1389 | 8:28 | نویسنده : گروه نویسندگان |

تاکید زیاد بر نمره دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن

این مسئله یکی از شایع ترین موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان به شمار می رود.

هنگامی که دانش آموز احساس کند، تنها چیزی که اهمیت بیشتری دارد و در ارزیابی

 ها ملاک خوب بودن شمرده می شود نمره بالاست و نه چیز دیگر، در نتیجه کسب

 نمره بیشتر به خودی خود برای وی حکم مهم ترین هدف را پیدا می کند و بنابراین او تنها

 برای به دست آوردن آن می کوشد.در چنین جوی تلاش برای خلاقیت و نوآوری دانش آموز،

 معنایی نخواهد داشت.

روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری

به کارگیری افراطی روش های سنتی که در آن ها بیشتر معلم نقش محوری را در کلاس

ایفا می کند و بیشتر مبتنی بر سخنرانی و استفاده از مهارت های کلامی است،

 سبب می شود دانش آموز در فرآیند تدریس و یادگیری و ایفای یک نقش فعال فرصت

 مشارکت کمتری را پیدا کند.دانش آموزی که در این نوع سیستم تحصیل می کند

مجالی برای بروز استعدادهای خلاق نمی یابد و به تدریج تحرک و پویایی خود را از دست

 می دهد.

عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت

در بسیاری از موارد آشنا نبودن معلم یا مربی با شیوه های پرورش خلاقیت دانش آموزان

 به تنهایی یک مانع بزرگ در این زمینه محسوب می شود.

معلمی که شناخت صحیحی از ماهیت خلاقیت، موانع و روشن های پرورش نداشته باشد،

 بدیهی است نه تنها نمی تواند اقدامی برای بروز استعدادهای خلاق دانش آموزان خود در

کلاس انجام دهد، بلکه ممکن است ناآگاهانه و به مرور زمان کلاس درس خود را به محیطی

تبدیل کند که در آن خلاقیت دانش آموز سرکوب می شود.

فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان

هر چند بسیاری از فعالیت های خلاق نیازمند هزینه ها و امکانات خاصی نیست و

بیشتر آن ها با اندکی تغییر در روش های تدریس و استفاده بهینه امکانات و فضای

آموزشی موجود در مدارس قابل اجراست، اما گاهی فقدان این حداقل امکانات لازم

سبب می شود که انجام برنامه های پرورش خلاقیت در کلاس و مدرسه با مانع یا

شکست روبه رو شود، این کمبودها در بسیاری از موارد تاثیری مخرب بر علاقه و

انگیزه دانش آموزان برای شرکت در این برنامه ها می گذارد.

اهداف و محتوای کتاب های درسی

موضوع اهداف و محتوای درسی مبحثی بسیار گسترده است و از جوانب مختلف

قابل بررسی می باشد، اما در این جا تا این حد بدان اشاره می شود که چنان

چه در یک نظام آموزشی کتاب درسی به عنوان مهم ترین و تنها منبع تدریس و آموزش

 مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال در میان اهداف و محتوای آن چیزی به عنوان

 پرورش خلاقیت منظور نشده باشد، مسلما دانش آموز آزادی عمل و توانایی لازم را

نخواهد داشت که پا را از چارچوب کتاب درسی خود فراتر بگذارد و در نتیجه او می آموزد

 فقط در محدوده کتاب درسی خود بیندیشد و نه بیشتر.

عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان

در نظر نگرفتن این واقعیت که هر دانش آموز در عین اشتراکاتی که با دیگر دانش آموزان

دارد، یک انسان منحصر به فرد است و دارای استعدادها، علایق و کشش های ویژه خود

 نیز می باشد، سبب می شود معلم دید و نگرشی یکسان نسبت به همه دانش آموزان

 داشته باشد، این نوع نگرش در حوزه پرورش خلاقیت یک مانع اساسی محسوب می

 شود و به ویژه سرخوردگی دانش آموزان خلاق را به دنبال خواهد داشت.

عدم پذیرش ایده های جدید

عادت به تفکرات کلیشه ای، راه حل های معمولی و تجربیات تکراری می تواند سبب پدید

 آمدن نوعی دید انتقادی در معلم و دانش آموزان در کلاس های درس شود که می توان

 آن را روحیه عدم پذیرش ایده های جدید نامید.برای دانش آموزی که از تفکری خلاق

برخوردار است و میل به خلق ایده های نو و غیر معمول دارد، بسیار مایوس کننده خواهد

 بود که ایده ها و افکارش به خاطر غیر معمولی بودن مورد بی توجهی معلم یا

دانش آموزان قرار گیرد.این دانش آموز به تدریج تحت تاثیر نظر جمع، ممکن است نوگرایی

و این نوع فکر خود را دال بر وجود ضعف یا مشکلی در خود تلقی کنند.

احساس غیر عادی بودن در بسیاری از دانش آموزان خلاق ناشی از وجود یک چنین

جوی در کلاس است که در نهایت به خود سانسوری منتهی می شود.

● ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان

معمولا انجام تکالیف درسی بخش عمده ای از وقت دانش آموزان را به خود اختصاص می

دهد. در مواردی که به دانش آموز تکالیف زیادی داده می شود و او به ناچار همه توان و

 انرژی فکری خود را برای انجام آن تکالیف می کند، در نتیجه دیگر فرصت و همچنین توانایی

چندانی برای پرداختن به فعالیت های دیگر نخواهد داشت.به علاوه از آن جا که غالبا

 انجام زیاده از حد تکالیف درسی برای دانش آموزان چندان خوشایند نیست، این

موضوع می تواند سبب بی توجهی و بی میلی آن ها نسبت به فعالیت های دیگر

از جمله فعالیت های خلاقانه که بیشتر نیازمند آرامش فکری و روانی است، شود.

● استهزاء و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه

در کلاس های درس زیاد اتفاق می افتد که دانش آموزی به دلیل مطرح کردن یک نظر اشتباه،

ایده ای نادرست یا عجیب و غریب از طرف معلم یا دانش آموزان هم کلاسی خود مورد

 تمسخر و استهزاء قرار گیرد.برای دانش آموزی که گرایش های خلاقانه دارد، این نوع

برخورد دیگران حکم توبیخ و تنبیه را دارد.در نتیجه احتمال دارد این دانش آموز به تدریج

بیاموزد که ایده های خود را از ترس این که ممکن است اشتباه باشد و مورد استهزای

دیگران قرار گیرد، به زبان نیاورد و آن را در درون خود سرکوب کند.



تاريخ : شنبه ششم آذر 1389 | 15:30 | نویسنده : گروه نویسندگان |

 

دریای غدیر، از ریزش آبشارگون وحی بر جان محمّد(ص) لبریز است

و قامت دین در زلال غدیر خم انعکاس می‌یابد.

عید کمال دین ٬ سالروز اتمام نعمت و هنگامه اعلان وصایت و ولایت

امیر المومنین علیه السلام

بر شیعیان و پیروان ولایت خجسته باد



تاريخ : چهارشنبه سوم آذر 1389 | 18:44 | نویسنده : گروه نویسندگان |

بررسی شیوه های روانشناختی برای تربیت اخلاقی دانش آموزان ...  

یکی از ارکان مهم آموزش و تدریس، ایجاد فضایی سالم و مناسب برای یادگیری و

آموختن است. ذهن، روان و رفتار کودکان و نوجوانان نسبت به سال های

گذشته دچار تحولات و دگرگونی های بی شماری شده است. دانش آموزان،

 آموزگارانی را ترجیح می دهند که به شخصیت آنها احترام گذارند،

 به جای تنبیه آنها را تشویق و حمایت کنند، خوب درس بدهند، انگیزه تلاش و

 پیشرفت را در آنها زنده نگه دارند، ارزش ها و آرمان هایشان را نادیده نگیرند و

 آنها را در یافتن اهداف صحیح زندگی یاری کنند. رابطه معلم - دانش آموز رابطه ای

 ظریف و شکننده است، تا حدی که شکیبایی و بردباری بیشتر آموزگاران و معلمان

را می طلبد. گاهی وضعیتی بر کلاس حاکم می شود که احتیاج به مهارت،

تسلط و مدیریت آموزگار بر رفتارها و واکنش های هیجانی - احساسی

دانش آموزان دارد. بدخلقی های روزانه، اختلاف ها و تعارض های بین بچه ها،

بحران های لحظه ای کلاس و... نیازمند توان بالای تصمیم گیری آموزگار است.

تحقیقات نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین اعتماد به نفس آموزگار برای

 ایجاد رابطه ای فعال و پویا با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی کلاس وجود دارد.

 آموزگارانی که می دانند چه هدفی را دنبال می کنند و با چه شیوه ای قصد دارند

 برنامه های آموزشی خود را دنبال کنند، با آمادگی بیشتری درس وکلاس خود را ا

داره می کنند.باید اذعان کرد مشکلات آموزشی به یکباره و ناگهان به وجود نمی آید،

بلکه همیشه عوامل گوناگون و متنوعی زمینه ساز آن است. خانواده، دوستان،

مدرسه، اجتماع و... تاثیرات عمده ای بر عملکردتحصیلی دانش آموزان می گذارد

 که گاه آنها را از روند آموزش دور می سازد. در دنیای پرمساله ای که ما زندگی

می کنیم، کودکان و نوجوانان نمی توانند مشکلات شخصی شان را (حتی آنهایی

را که ارتباطی هم به درس و مدرسه ندارد)، پشت در کلاس جا بگذارند و پس از

 بازگشت از مدرسه، آنها را با خود به همراه ببرند. برای آنکه بچه ها از مدرسه،

کلاس و درس لذت ببرند، استعدادهایشان شکوفا شود و تبدیل به افرادی سرزنده

و پویا شوند، باید به تمامی نیازهای عاطفی، عقلانی، جسمانی و اجتماعی آنان

 توجه شود. تعامل و ارتباط بین معلم و شاگرد و شاگرد و شاگرد بخش مهمی از

 فرآیند آموزش و یادگیری است. هرچه آموزگاران به اهمیت این تعامل اجتماعی بیشتر پی

 ببرند، بهتر می توانند محیطی مساعد برای تدریس خود به وجود آورند.

رفتارها و پاسخ های آموزگاران، مربیان و مشاوران مدرسه می تواند جوی از تفاهم و

توافق یا خودسری و مشاجره در بین کلاس و دانش آموزان پدید آورد.

انتقادهای آموزگار



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه یکم آذر 1389 | 23:22 | نویسنده : گروه نویسندگان |
  • جوجه کام
  • حاوی